Οστεοαρθροπάθεια: 10 συχνές ερωτήσεις για την οστεοαρθροπάθεια, την πιο συχνή ορθοπαιδική πάθηση

10 συχνές ερωτήσεις για την οστεοαρθροπάθεια, την πιο συχνή ορθοπαιδική πάθηση

1. Τι είναι η οστεοαρθροπάθεια και ποιους προσβάλλει;

Η οστεοαρθροπάθεια είναι η πιο συχνή εκφυλιστική πάθηση των αρθρώσεων. Προσβάλλει αρχικά τον αρθρικό χόνδρο και στη συνέχεια όλα τα υπόλοιπα στοιχεία μιας άρθρωσης και εμφανίζεται τις περισσότερες φορές κοντά στην ηλικία των 45 ετών τόσο σε άνδρες όσο και σε γυναίκες. Με το πέρασμα της ηλικίας όμως φαίνεται πως η πάθηση προσβάλλει πιο πολύ τις γυναίκες και σε περισσότερες από μια αρθρώσεις.

2. Τι ακριβώς εννοούμε με τον όρο εκφύλιση;

Ο όρος εκφύλιση αναφέρεται σε μια αναπόφευκτη και μη αναστρέψιμη έως σήμερα διαδικασία κατά την οποία ο ρυθμός της καταστροφής μιας άρθρωσης είναι μεγαλύτερος από το ρυθμό της επιδιόρθωσής της.

3. Ποιες αρθρώσεις επηρεάζονται περισσότερο;

Η οστεοαρθροπάθεια τις περισσότερες φορές προσβάλλει τις μεγάλες αρθρώσεις (γόνατο και ισχίο) και τη Σπονδυλική Στήλη (αυχενική και οσφυϊκή μοίρα) λόγω της υψηλής φόρτισης που επιδέχονται κατά τη διάρκεια της βάδισης, του τρεξίματος και των σπορ.

4. Είναι απαραίτητη η ακτινογραφία στην διάγνωση της οστεοαρθροπάθειας;

Δεν υπάρχουν διαγνωστικές εξετάσεις ειδικές για την οστεοαρθροπάθεια. Η ακτινογραφία μπορεί να επιβεβαιώσει τις αλλαγές που γίνονται μέσα στην άρθρωση, ωστόσο δεν υπάρχει αντιστοιχία μεταξύ της συμπτωματολογίας του ασθενή και των ακτινολογικών σημείων και για το λόγο αυτό η ακτινογραφία δεν πρέπει να χρησιμοποιείται ως διαγνωστικό εργαλείο ρουτίνας.

5. Πότε είναι απαραίτητη η ακτινογραφία;

Η ακτινογραφία είναι απαραίτητη όταν προγραμματίζεται χειρουργική επέμβαση για την αντικατάσταση της άρθρωσης (ολική αρθροπλαστική) επειδή με τον τρόπο η πάθηση σταδιοποιείται, εκτιμάται δηλαδή ο βαθμός καταστροφής του γόνατος.

6. Πώς μπορώ να καταλάβω εάν έχω οστεοαρθοπάθεια;

Όταν η πάθηση εμφανιστεί τότε η άρθρωση φαίνεται διογκωμένη και όταν την πιέζω με τα δάκτυλα μπορεί να εμφανιστεί πόνος. Επίσης, μερικές φορές κατά την κίνησή της ακούγεται κριγμός. Ωστόσο, ο πόνος που εμφανίζεται κατά τη διάρκεια της κίνησης ή μετά από αυτήν και υποχωρεί με την ανάπαυση αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα συμπτώματα της οστεοαρθροπάθειας.

7. Έχω αφαιρέσει το μηνίσκο πριν από 10 χρόνια, το γόνατό μου θα εμφανίσει οστεοαρθροπάθεια;

Έχει διαπιστωθεί πως η αφαίρεση του μηνίσκου αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης οστεοαρθροπάθειας επειδή μεταβάλλεται η μηχανική της φόρτισης στην άρθρωση. Για το λόγο αυτό, οι μισοί ασθενείς που υποβάλλονται σε μηνισκεκτομή θα αναπτύξουν οστεοαρθροπάθεια σε περίπου 20 χρόνια, στο χειρουργημένο ή/και στο φυσιολογικό γόνατο.

8. Που εμφανίζεται ο πόνος στην οστεοαρθροπάθεια του ισχίου;

Τις περισσότερες φορές ο πόνος εμφανίζεται στην βουβωνική χώρα αν και μπορεί να εμφανιστεί στην εξωτερική επιφάνεια του ισχίου και του μηρού και γύρω από τον γλουτό. Μερικές φορές φτάνει στην πρόσθια επιφάνεια του μηρού έως το γόνατο και στην περίπτωση αυτή είναι σημαντικό να αποκλειστούν παθήσεις της σπονδυλικής στήλης όπως δισκοκήλη και σπονδυλική στένωση από εξειδικευμένο ορθοπαιδικό σπονδυλικής στήλης.

9. Πού και πώς εμφανίζεται μια οστεοαρθροπάθεια στη Σπονδυλική Στήλη;

Τις περισσότερες φορές η πάθηση εμφανίζεται με πόνο ή/και δυσκαμψία στον αυχένα ή/και στη μέση. Όσο η πάθηση προχωρεί τόσο παρουσιάζονται η αίσθηση τσιμπημάτων βελόνας, τα μουδιάσματα και η αδυναμία στο μηρό ή στα πόδια μετά από παρατεταμένη όρθια στάση ή άρση βάρους, συμπτώματα τα οποία ανακουφίζονται όταν ο ασθενής ξαπλώνει, όταν δηλαδή δε φορτίζει τη σπονδυλική του στήλη.

10. Πώς μπορώ να αντιμετωπίσω την οστεοαρθροπάθεια;

Με βάση τη σταδιοποίηση της πάθησης από εξειδικευμένο ορθοπαιδικό αλλά και τις προσδοκίες του ασθενή, η θεραπεία της οστεοαρθοπάθειας είναι πλέον στοχευμένη και περιλαμβάνει σε γενικές γραμμές τη μη-φαρμακολογική, τη φαρμακολογική και την χειρουργική αντιμετώπιση. Ωστόσο, η πιο σύγχρονη μέθοδος αντιμετώπισης στα αρχικά στάδια είναι πλέον η εφαρμογή των τεχνικών της αναγεννητικής ιατρικής με τη χρήση κυττάρων από το σώμα του ασθενή, ενώ στα προχωρημένα στάδια είναι η εφαρμογή των τεχνικών της ελάχιστα επεμβατικής χειρουργικής.